BENVINGUTS !


dijous, 20 de maig del 2010

Endevinalles poètiques

Corre molt pel món
i és un “malfainerot”.
Busca tot per l´olor
i guarda la casa amb lluna i sol.               (El gos)

Pega bots com un baló
i se submergeix com un caragol.
Menja peix com un pingüí
quan va amb els amics.                            (El dofí)

Una senyora llarga i verda,
que esbara per la terra,
busca les preses amb llengua
i canvia la pell sobre l´herba.                  (La serp)
 
Porte un vel sobre d'un altre
de seda de la més fina,
qui em vol descobrir ho paga

plorant a llàgrima viva.                         (La ceba)





De la terra sóc vingut.

Vaig vestit de roig o verd.

De la gent sóc ben volgut

i se'm mengen fins la pell.                    (El pebrot)



Tinc cavalls, però no se'm veuen

córrec molt i també poc,

però si no em donem beguda

no arribe enlloc.                                 (L'automòbil)



Dues germanetes

són molt igualetes,

i ,quan són velletes,

obren les boquetes.                               (Les sabates)



Tinc cor i no sóc persona

porto bata i no sóc dona

i l'home per a ser elegant

em porta sempre al davant.                  (La corbata)





El sol és qui em dóna vida

i ell qui em sol acabar,

i encara que vinc de l'aigua eixida

a l'aire torne a parar.                              (El núvol)



Verd com el julivert,

groc com el safrà,

fa ones i no és el mar.                             (El blat)



Sóc alta i no geganta.

Sóc baixa per a un gegant.

Tinc arbres i plantes

i mai no em mouran.                          (La muntanya)




Sóc tot jo morenor,

dolç com les confitures,

i em veuràs moltes vegades

pel nas de les criatures.                       (El xocolate)



Naix a l'hort,

creix a l'hort,

i se'l menja

el nostre porc.                                      (El nap)






Passe la vida fent voltes,

caminant a poc a poc,

però per més que camine

sempre estic al mateix lloc.                 (El rellotge)





Ells i elles barrejats

estan a dintre tancats,

el que hi arriba a entrar

el fan anar d'aquí enllà

i a mossegades l'acaben de destrossar.       (Les dents i els queixals)





Sóc qui s'alça

més de matí del món

i per la vesprada

sóc el primer que s'adorm. El sol.

Tinc la panxa molt grossa

i la boca molt ampla,

tinc dues orelles

i per allà m'agafen.                              (L'olla)





Un arbre amb dotze branques,

cada branca un niu compon,

cada niu té set ocells

i cada ocell el seu nom.                        (L'any)




Tant servisc per menjar,

com servisc per tocar,

com per cridar el vigilant,

com per aplaudir un cantant.               (Les mans)





Blanca sóc de naixement,

vaig vestida amb llacets verds,

quan em tallen a trossets,

faig plorar tota la gent.                           (La ceba)




Va sempre de viatge

sense maleta ni bastó,

hi ha dies que sembla un formatge

i altres una tallada de meló.                   ( La lluna)





Tu en portes, te'l toques,
te'l saps arreglar,

però encara que ho vulgues

no els podràs comptar.                          (Els cabells)






Tinc la panxa buida,

me la lliguem amb cordes

i em pose a cantar

si algú me les toca.                                  (La guitarra)




Sóc xicoteta i revinguda,

al món vinc per ballar,

per ballar han de lligar-me

i aprendre bé de llançar.                        (La baldufa)





Porte cinc habitacions,

per cada una un llogater,

i a l'hivern, quan fred sol fer,

tots hi estan ben calentons.                       (Els guants)





Tinc braços sense ésser persona,

tinc coll, més no cap ni ulls;

no tinc mans, però si punys

i estic segura que tu em portes

i et toque sense fer-te mal.                        (La camisa)





Si em vols buscar un moment

veuràs que la lluna en té,

tota moneda també,

i la persona igualment.

Vaig darrere la creu

i això que ciri no sóc.                                (La cara)





Sóc blanc i sóc negre,

de taques vaig ple,

amb mi, molts hi juguen;

músic sóc també,

i un do tinc amb mi

que no te'l diré.                                   (El dòmino)





Sempre quietes,

sempre inquietes;

dormint de dia,

i de nit despertes.                               (Les estrelles)






Cerca'm pels arbres

i pels arbrets,

per dintre els llibres

i els ganivets.                                        (La e)






Una dama recatada,

que viu sempre mullada

en una cova tancada;

sols quan vol parlar

es veu bellugar

alguna vegada.                                  (La llengua)





Tinc fulles i no sóc arbre;

tinc punts i calça no sóc;

ensenye sense ser mestre;

sense ser ganivet, tinc llom;

m'òbric i em tanque sense ser porta....

No saps qui sóc?                                             (El llibre)